ÅF-team valgt som rådgivere for Femern-tunnelen

Illustrasjon av Femern-tunnelen. Copyright: Femern AS

Illustrasjon av Femern-tunnelen. Copyright: Femern AS

(6. april 2017) Statseide Femern A/S (Femern) velger ÅF med samarbeidspartnere som interne rådgivere i det dansk-tyske tunnelprosjektet mellom Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland.

Den 18 km lange tunnelen blir verdens lengste nedsenkede tunnel med kombinert vei og jernbane. Når tunnelen etter planen er ferdig i 2028 vil den forkorte reisen mellom København og Hamburg med 16 mil.

Et bredt internasjonalt rådgiverteam fra ÅF i Norge, Danmark og Sverige, Atkins Danmark og det tyske rådgivningsselskapet Obermeyer Planen + Beraten GmbH vil i de kommende årene være tekniske rådgivere for Femern. Rådgiveravtalen har en samlet estimert verdi på EUR 35 millioner, som tilsvarer ca. 321 millioner norske kroner.

ÅF i Norge skal levere rådgivertjenester på konstruksjonen av tunnelen.

- Vi er veldig stolte av å være med på å skape historie når Skandinavia knyttes tettere til resten av Europa, og vi ser frem til å bidra med vår kompetanse innen marinekonstruksjoner, sier Anton Husøy, direktør for infrastruktur i ÅF Engineering.

Det internasjonale rådgiverteamet skal stille ressurspersoner og eksperter til disposisjon for den tekniske avdelingen til Femernforbindelsen, som er ansvarlig for prosjektering og etablering av tunnelen, tekniske installasjoner og landanlegg.

I følge Femern leverte ÅF tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet. – Dette gir oss muligheten til å inkludere høyt kvalifiserte ressurspersoner i vår tekniske avdeling, spesielt når anleggsprosjektet starter for fullt etter tysk myndighetsgodkjennelse, sier Henrik Christensen, teknisk direktør i Femern.

I tillegg til det utvalgte rådgiverteamet kan Femern også trekke på partnernes nettverk av spesialister.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Anton Husøy, direktør Infrastruktur, ÅF Engineering
E-post: anton.husoy@afconsult.com
Tlf. 915 44 356.

 

Les mer om Femern-prosjektet.
Her er lenke til bildearkivet til Femern-prosjektet.